Osmi po redu Mister Vorky međunarodni festival jednominutnog i kratkog filma održan je u Rumi od 9. do 13. juna ove godine. Autorke i autor naše redakcije, Verica Arsić, Mina Petrić i Jovan Marković, bili su gosti festivala, a Iz Off-a je ove godine i medijski sponzor festivala Mister Vorky. Već smo pisali o selekciji jednominutnog filma, a u ovom tekstu Mina Petrić i Verica Arsić donose vam svoje utiske o takmičarskom programu kratkih filmova 9413.

Zašto „9413“?

Život i smrt holivudskog statiste broj 9413 poznati je kratki film Slavka Vorkapića Vorky-ja (u koautorstvu sa Robertom Florijem) iz 1928. godine. To je eksperimentalni, nemi film koji tematizuje Holivud kao nehumanu sredinu. Ovaj film rađen je sa niskim budžetom, delom i u kućnim uslovima, a snimio ga je slavni Greg Toland (Građanin Kejn), dok je Čarli Čaplin učestvovao u njegovoj promociji. Ispred svog vremena, kao i sam Vorky, ovaj film pripada filmskoj avangardi i jedan je od prvih avangardnih filmova produciranih u Americi.

Život i smrt holivudskog statiste broj 9413

Mister Vorky kome je festival posvećen, veliki je Slavoljub Slavko Vorkapić (1894-1976), slikar, montažer, reditelj montažnih sekvenci, teoretičar i profesor. Rođen u Dobrincima, studirao je slikarstvo u Beogradu i Budimpešti, živeo je u Parizu gde je učestvovao u kolektivnim likovnim izložbama avangardista i već se 1920. zaputio u Ameriku, gde je uskoro pronašao posao u Holivudu.

„Zastupnik shvatanja filma kao specifičnog i autohtonog medijuma koji se može tumačiti sa stanovišta psihologije geštalta, on u filmu vidi dinamično-plastični vizuelni potencijal nezavisan od pozorišta, literature ili bilo koje druge umetničke discipline.“ Više o Vorky-ju pročitajte na sajtu Vorky Team-a Ruma.

Tema ovogodišnjeg festivala jeste Cinema in Tune. U sklopu pratećeg programa, organizovana je virtualna izložba Vorkapić-film i muzika koja sadrži i tri Vorkapićeva filma kao i odlomci iz filmova drugih reditelja za koje je Vorkapić kreirao montažne sekvence. Izložbu možete pogledati na linku.

„U svojim čuvenim konceptualnim filmovima Fingalova pećina i Šuma šumori, jedinstvenim činom umetničkog podražavanja prirode, Vorkapić poistovećuje ritam filmske montaže sa ritmom muzike Vagnera i Mendelsona, kao i prirodu filmskog izraza sa korenima modernističkog pokreta u muzici devetnaestog veka. (…) Osmo izdanje festivala posvećeno je gledanju i slušanju harmonije između filma i muzike, In the Key of Mr Vorky.“
– umetnički direktor i selektor festivala, reditelj Marko Kostić

Selekcija kratkih filmova 9413

U ovoj selekciji (selektor Milan Milosavljević) prikazan je dvadeset jedan kratki film sa svih strana sveta, od kojih tri domaća. Žiri koji je odlučivao o pobedniku u selekciji 9413 čini Ivan Velisavljević, filmski i književni kritičar, filmolog i urednik Arhiva medija pri Akademskom filmskom centru Doma kulture Studentski grad. O odluci žirija čitajte na kraju teksta, a u nastavku donosimo prikaz naših favorita, kao i filmove koji su dostupni na internetu.

Minin favorit: Veliki robot / Just for the Record

r. Vojin Vasović

Just for the Record

Ova kratka scenaristička bravura govori o prevazilaženju traume traženjem lepote u svetu. Za razliku od još jednog favorita (Psychophonic, vidi dole u tekstu), Veliki robot pored sjajne animacije i režije ima i efektnu poruku i na vrlo zanimljiv način predstavlja duboku temu. Zato i iznenađuje što deluje da je ovaj dragulj domaće produkcije prošao skoro nezapaženo kraj očiju javnosti. Uzor za Just for the Record u tehnici pripovedanja, ali i veštoj egzekuciji u kojoj nema mesta za digresiju verovatno su Pixar-ovi kratki filmovi – tačni i emotivni.

Minin favorit: Psychophonic

r. Aline Romero

Trailer

Ovaj petominutni animirani film, kao i mnogi filmovi ovogodišnje jednominutne selekcije za protagonistu ima mačku. Zarobljeni mačor pokušava da pobegne iz sablasne kuće, ali otkriva način da se spase i nadmudri napadača. Jednostavan ali vrlo simpatičan i efektan scenario služi da nam pokaže rediteljkinu umešnost u pogledu animacije i režije (ipak je Psychophonic studentski film, ali studentski film vrhunskog kvaliteta). Sjajna stop-motion animacija, ali i umešna kompozicija kadra i upotreba svetla izdvojili su ovaj film kao jedan od najveštijih u ovogodišnjoj selekciji.

Od dvadeset jednog filma koliko broji selekcija 9413, čak trećina je animirana. Pored nabrojanih stop-motion favorita, u selekciji je i Elevator Alone (takođe studentski projekat) koji je vrlo simpatičan, iako sama priča nije nužno morala biti izvedena kroz animaciju. Jasno je da je tehnika bila zadata, a priča smišljena naknadno (kao što biva u studentskim projektima), ali ostaje žal što potencijali animacije da oneobiči, uvede fantastične motive ili prikaže drugačiju stvarnost (pogotovo stop-motion animacije koja je naglašeno artificijelna) – nisu iskorišćeni.

Trailer

Vericin favorit: Inhale

R: Nasser Zamiri

Inhale, preuzeto sa: MUBI

Film je kritika kapitalističkog, diktatorskog iranskog režima koji uništava čoveka na nivou ličnog i to je prikazano kroz ekstreman primer. Radnja filma prati Ibrahima, dželata (kako saznajemo na kraju filma), njegov odnos prema supruzi i privatnom životu uopšte. Ibrahim je iscrpljen, ima nesanicu, depresivan je i u stalnom je strahu od neprijateljskog napada. Suprugu zanemaruje i povremeno tuče što on nevešto, a dapače mizogino opravdava stresom od posla.
No, mi tek na kraju filma saznajemo da je Ibrahim dželat u obrtu koji je prikazan u dokumentarnom snimku javne egzekucije. Na kratkom, zastrašujućem videu dželat nosi fantomku kakvu u poslednjem kadru igranog dela Ibrahim stavlja na glavu. Tako umesto filma koji kritikuje kapitalistički sistem i njegov izum konstantnih trećih smena i antifeministički pristup porodičnom nasilju kao čist produkt kapitalizma mi smo u stvari gledale kratku priču o dželatu i psiho-fizičkom raskolu koje jedno živo biće trpi radeći taj posao. No, kroz film se efektno podvlači ko su prave žrtve – Ibrahimova supruga nad kojom država (putem Ibrahima) posredno vrši nasilje i svi oni realni ljudi koji su nastradali suprotstavljajući se vladajućem sistemu.
Dodatna poruka ističe se u odjavnoj špici filma tj. njenom tekstualnom delu koji govori da nijedna životinja nije stradala tokom snimanja (Ibrahim ubija ribu koju njegova supruga treba da spremi za večeru), u trenutku dok se publika ježi od obrta i snaf snimka. Pored sve veće angažovanosti da se spreči okrutnost nad životinjama, zaboravlja se na zakone mnogih zemalja, kakav je Iran, u kojima smrtna, pa još i javna kazna postoji i dokumentuje se za primer drugima, a koju je ljudsko biće plaćeno da izvrši.
Kakva divna stvorenja, ne?

Drugi filmovi selekcije 9413

Na Mister Vorky festivalu našao se i film HOME (Tanja Brzaković, Jelena Bosanac) koji je prikazan i na našem Festivalu filmskih autorki u junu ove godine.

HOME

Vrlo zanimljiv film je i putopisni esej Dalije Dozet How to Talk to Mom koji propituje bliskost kao rodbinsku, emotivnu i geografsku kategoriju.

How to Talk to Mom, preuzeto sa: MUBI

U selekciji našli su se i filmovi:

Alexander Mosolov. Three Pieces (r. Natalia Ryss, Rusija)

Patent Nr. 314805 (r. Mika Taanila, Finska)

Pray (Joe Chang, Kanada)

Home Is Where The House Is (r. Peter Cerovšek, Slovenija). U filmu igraju Maja Šuša, Dado Ćosić i Lana Karaklajić.

The Load (r. Giulia Giapponesi, Italija)

Memories on the Road (r. Victor Gonzalez Rubio, Španija)

Izoštravanje (r. Zoran Saveski, Srbija)

The Expected (r. Carolina Sandvik, Švedska)

Sinking/Floating (r. Rob Terrestrial, UK)

Kao i…

Pobednički film: I ništa / I am Number

Žiri u sastavu Ivan Velisavljević jednoglasno je odlučio da je najbolji film ovogodišnje selekcije kratkometražnog filma 9413 Mister Vroky festivala film I ništa Zorana Tairovića.

„Vizuelno rafiniran, fragmentaran, emotivno intenzivan i politički angažovan dokumentarac Ja sam broj Zorana Tairovića govori o romskoj porodici Đurđević, ali zapravo govori o siromaštvu i proizvodnji siromaštva kao najgorem nasilju. Tairović aktere u filmu tretira kao subjekte i ravnopravne kreatore filma, daje im glas, daje im moć da podignu glas, da pokažu svoje stanje ali i da pevaju, da se bore i da dobiju jedino što od filma mogu – dostojanstvo. Katica-Ruža svojim jednostavnim monolozima uzdiže se do biblijske figure i u njenom liku nalazi se snaga Tairovićevog filma.“

– Ivan Velisavljević

Specijalna nagrada dodeljena je filmu Edge of Doom (r. Michaela Grill, Kanada/Austrija) uz sledeće obrazloženje:

„Efektna montažna analiza pokazuje lica žena iz nemog filma – i kad je drama, žene preteruju kao da je kraj sveta. Pored uvida u načine glume nemog filma i fascinaciju ljudskim licem, gledaoci se ipak moraju zapitati: zašto su filmadžije ženama govorili da preteruju u dramatičnim scenama kao da je kraj sveta? Feminizam u trominutnom faund-futidž filmu dolazi kad mu se najmanje nadate.“

– Ivan Velisavljević

Pročitajte i naš tekst o selekciji jednominutnog filma Mister Vorky festivala, kao i tekst Jovana Markovića o selekciji alternativnog filma iz arhive AFC-a koji smo gledali na Mister Vorky-ju.

Ako vas zanima prošlogodišnje izdanje Mister Vorky festivala imamo i taj tekst za vas!