Uvod u Back to school temat

Dragi čitaoci, u čast početka nove školske godine, pred vama je prvi tekst temata posvećenog coming-of-age serijama. Ovaj temat namenjen je koliko onima koji se s žaljenjem opraštaju od letnjeg raspusta, toliko i onima koji letnje raspuste smatraju davno izgubljenom privilegijom. Svake srede meseca septembra posvetićemo jedan članak serijama o školi i odrastanju i bavićemo se odnosom serija spram njihove publike – mladih. Na našim podnebljima mladima se smatra vrlo diverzitetna starosna grupa ljudi od 15 do 30 godina starosti.

Coming of age izraz je za priče o odrastanju, inicijaciju u svet odraslih. Kako tinejdžerstvo nije oduvek prepoznato kao samostalna starosna kategorija, romani koji tematizuju specifično ovaj period odrastanja (nem. Bildungsroman) pojavili su se tek početkom devetnaestog veka (iako ni oni nisu koristili pomenuti anglicizam). To, naravno ne znači da priče o odrastanju nisu postojale i pre ovog perioda (Homerova Telemahijada, na primer), ali u vremenu nastanka nisu na taj način klasifikovane.

Situacija je veoma slična i sa filmom. Filmove ove kategorije nalazimo već pedesetih u Americi kao i u Evropi (Buntovnik bez razloga, ali i 400 udaraca). Ipak ono što zovemo „tinejdžerskim filmom“ doživljava veliku popularnost tek osamdesetih, pogotovo kroz karijeru reditelja Džona Hjuza koji je odgovoran za, danas kultne, filmove poput The Breakfast Club, Ferris Bueller’s Day Off, Sixteen Candles Pretty in Pink.

The Breakfast Club, Džon Hjuz

Popularnost coming of age priča ne jenjava ni u dvadeset prvom veku. Setimo se filmova poput Lady Bird, Call Me by Your Name, Little Women, Y Tu Mama Tambien, Boyhood, The Perks Of Being A Wallflower, Submarine, Juno i mnogih drugih.

Međutim, kako danas serije već uveliko preuzimaju primat nad filmom u smislu popularnosti, ali i produkcionih budžeta i zarada, sadržaj koji je sposoban da proizvede veliko uzbuđenje među mladima okupljenim u ineternet zajednici (više o hajpu, trendingu i ostalim izrazima specifično posvećenim ponašanju konzumenata audio-vizuelnog sadržaja pisao je Andrija u ovom tekstu o mimovima) upravo pružaju serije pre nego filmovi.

Zbog toga pet žena redakcije Iz Off-a, u našem septembarskom Back to school tematu, donosi vam tekstove o pet coming of age serija po sopstvenom izboru, sa posebnim osvrtom na to kako ove serije komuniciraju sa svojom ciljnom grupom. Trudile smo se da pokrijemo širok spektar serija, tako da vas očekuju sasvim savremene, ali i starije, igrane i animirane, komedije, drame, sitkomi… Za svakog ponešto. Pratite naše serije sredom.

Community

Žanr: sitkom
Godina premijere: 2009.
Ciljna grupa: mladi; zaljubljenici u film i pop kulturu

Community je sitkom sa relativnom malom, ali divljački posvećenom bazom fanova. Ili je bar tako bilo dok nije dospeo na striming platformu Netflix, koja dovodi do njegove popularizacije pet godina nakon završetka šeste i poslednje sezone. Krilatica ove meta-serije „six seasons and a movie“ navodi nas da se ponadamo da će posledica Community-jeve nove popularnosti zaista i biti film. A evo i zašto…

Kada se otkrije da uspešni advokat nije završio pravo, struka mu oduzima licencu, a on mora da završi državni fakultet (community college). Back to school. Naoružan zavidnim retoričkim sposobnostima, kao i stereotipnom advokatskom beskrupuloznošću, Džef Vinger spreman je da izmuva svoj put iz svake situacije.

Džefovi stavovi o varanju na ispitima. Poznato?

Na primer, kako bi se približio koleginici Briti, Džef se ponudi da joj održi čas španskog, koji ni sam ne govori. Međutim, Brita pozove još ljudi i Džef tako nehotice oformi grupu za učenje španskog, čiji su članovi glavni likovi ovog sitkoma kroz sledećih šest sezona.

Troj i Abed repuju. Da, to jeste Childish Gambino.

Zgodni fudbaler koji je svoj vrhunac doživeo u srednjoj školi, Troj (Donald Glover), uštogljena štreberka oporavljena od zavisnosti od pilula, Eni (Alison Brie), ostareli milioner koji ne želi da se pozdravi sa mladošću, Pirs (Chevy Chase), bivši advokat, Džef (Joel McHale), aktivistkinja koja je odustala od fakulteta, Brita (Gillian Jacobs)…

Britta Perry

…palestinsko-poljski student filma, čovek-enciklopedija pop kulture, Abed (Danny Pudi) i sredovečna majka koja nakon razvoda želi da pokrene posao proizvodnje kolačića, Širli (Yvette Nicole Brown), iz različitih razloga nisu kandidati za bolje škole, te svi završavaju u iščašenom Greendale Community College-u („You’re already accepted“).

Zastava sa grbom Greendale Community koledža

Članovi ove grupe za učenje su slomljeni, nesavršeni, ali dopadljivi ljudi, kojima su iznad svega potrebni prijatelji (community je igra reči, znači i zajednica). Uz navedene glumice i glumce Ken Jeong (sinjor Čeng, prof. španskog) i Jim Rash (dekan Pelton) čine sjajnu glumačku postavu Community-ja. Međutim, jedno ime nemoguće je zaobići kad je reč o Community-ju… Den Harmon.

Dan Harmon; (by Art Streiber, preuzeto sa sajta gq)

Serije su zbog ogromne količine narativnog materijala potrebnog da bi se snimila makar jedna sezona bilo kog formata (25 epizoda x 30min je 12 sati i 30 minuta TV sadržaja) otkrile ono što mnogim filmskim stvaraocima i dalje izmiče, a to je da nema dobre priče bez dobrog scenarija. Danas možda poznatiji kao kreator popularne animirane serije Rick and Morty, scenarista Den Harmon bio je kreator, šouraner i izvršni producent Community-ja od njegovog nastanka septembra 2009. do juna 2015. (sa izuzetkom četvrte sezone u kojoj se njegov izostanak zaista oseti).

Den Harmon vodio je scenaristički tim Community-ja, a kako bi struktura svake epizode ovog sitkoma bila savršeno precizna, Harmon je osmislio i paradigmu po kojoj su epizode pisane, poznatu kao The Story Circle. Filmski znalci će primetiti da Harmonov krug podseća na uprošćenu verziju herojevog putovanja ili Sid Fildove paradigme (ili bilo koje druge scenarističke paradigme, uostalom), što znači da Harmon insistira na celovitosti svake epizode, kao da je u pitanju kratki film. Upravo zbog toga, ova serija i nema loših epizoda, iako ima sjajnih i manje sjajnih (ne računamo četvrtu sezonu).

Harmonov krug

Međutim, sve što smo napisali i dalje ne opisuje Community dovoljno precizno. Naime, ova serija toliko vrca filmskim i pop kulturnim referencama, da joj je potreban poseban lik, Abed, koji bi ih objašnjavao i kanalisao. Svi koji vole film ne mogu da ostanu ravnodušni na Community i Abedove neprestane filmske komentare („Have you seen Hearts of Darkness? Way better than Apocalypse Now.”). A već u prvoj epizodi, Abed primeti da njihova grupa za učenje neodoljivo podseća upravo na The Breakfast Club.

„I can tell life from TV, Jeff. TV makes sense, it has structure, logic, rules, and likable leading men. In life, we have this. We have you.“

— Abed

Abed i Brita u horor kućici u šumi. Poznato?

Abed je odrastao na filmovima, a ima i neki oblik aspergerovog sindroma, te život razumeva isključivo kroz filmske trope i konvencije. Kao da ih piše Abed, a ne Den Harmon, skoro svaka epizoda sitkoma zapravo je parodija filmskog žanra ili referenca na popularan film.

Poznato? Da vam pomognemo, ima neke veze s društvom i pesnicima…

Eksperimentisanje sa različitim žanrovima i guranje granice shvatanja sitkoma (o kojima je opširno pisala Verica u ovom tekstu o odnosu sitkoma i političke korektnosti) izrodilo je čak i brojne analitičke radove kao i kritiku baš svake epizode. Činjenica je da je Community atipičan sitkom. Dok sitkomi uglavnom predstavljaju eskapistički žanr (neki bi rekli i konformistički) zato što nas struktura svake epizode vrati na početnu situaciju podsećajući gledaoce da nema potrebe za promenom, Community insistira na promeni glavnog lika.

Ali još važnije – upravo zbog eskapističke prirode sitkoma, velika samosvest koju Community poseduje čini ga neobičnim. Abedove meta-reference u kojima je potpuno svestan da je deo serije, pravljenje alternativnih stvarnosti i stalno navijanje da njihova „serija“ potraje „six seasons and a movie“ podseća nas da gledamo delo fikcije koje se ni ne trudi da imitira život.

Troj i Abed u avanturi. Sve se dešava u Greendale Community koledžu

Međutim iako Community College deluje kao nestvarno mesto u kom je sve moguće, Den Harmon je u jednom intervjuu uporedio Community sa Šekspirovim Snom letnje noći (u kome nekoliko mladih bežeći od kuće zađe u magičnu šumu kojom vladaju vile): „The woods are magical but the people are real“. Ono što čini Community zaista posebnim nisu samo high-concept epizode, već likovi, njihovi odnosi i njihov razvoj. Odnosno, prvo ne bi bilo ni blizu toliko primamljivo bez potonjeg. Tako nam je Community podario jedno od najslađih televizijskih muških prijateljstava između sportiste i filmskog gika.

U srži svake epizode sa pejntbol utakmicom u stilu vesterna, građenjem tvrđave od jastuka kroz ceo fakultet, Abedovim upoznavanjem sa tajnom agenticom koja je zaljubljena u njega, Džefovim kontempliranjem samoubistva kroz crtani film u stilu 80ih, parodijom Igara gladi, koledž žurkom koja se pretvori u zombi apokalipsu (epizoda Epidemiology, didn’t age well) pa čak i stop-motion božićnim specijalom…

Stop-motion epizoda pravo iz Abedovog uma

U fokusu svake epizode visokog koncepta nalaze se upravo ljudske slabosti i mane koje likove čine nesavršenima, nekada i odbojnima, a u kojima se gledaoci prepoznaju. Recept koji Community daje za korigovanje naših mana i lišavanje slabosti sadržan je upravo u naslovu serije – to su zajednice koje gradimo sa drugim ljudima.

Community, poslednja sezona

Samim tim, baveći se ljudskim manama i prerastanjem istih (što je posebno predstavljeno u luku glavnog lika Džefa) ova serija govori o odrastanju na koledžu. Starost glavnog lika (u prvim sezonama) je ispod trideset godina, kao i Brite, a troje članova grupe (Troj, Abed i Eni) na koledž su došli sveže iz srednje škole. Tema i likovi, dakle, svakako spadaju u domen interesovanja mladih, ali i svih onih koji uživaju u dobrim pričama, (pametnim) parodijama žanra i pop kulturnim referencama.

Običan dan na koledžu

Zato što ljudi sa naših podneblja kroz TV, internet i filmove odlično poznaju američku kulturu, ništa se ne „gubi u prevodu“ za ovdašnje gledaoce i mi, kao i mladi sa zapada, možemo da saosetimo sa nesavršenim likovima u daleko nesavršenijem školskom sistemu.

Estetika serije snimane jednom kamerom, koja se brzo prilagođava priči i dalje je veoma prijemčiva iako je serija „ostarila“ u poslednjih nekoliko godina. Mobilni telefoni su zastareli, a internet se spominje retko, ali zato postoji ceo (sada arhivirani) sajt Community koledža na kome je moguće raspitati se o upisu i na kome su postavljane i kratke web epizode (na primer Abedovi filmovi, više o tome ovde). Ovaj koncept će kasnije razraditi serije poput norveške Skam koja je otišla i korak dalje i svim svojim likovima napravila profile na društvenim mrežama.

Za šaku pejntbola

Zašto je ovaj sadržaj važan za mlade? Nije. Nijedan sitkom nije. Ali jeste neodoljivo zabavan, a smeh je važan uvek i svima. Da citiramo Abedov govor o televiziji:

„There is skill to it. More importantly, it has to be joyful, effortless, fun. TV defeats its own purpose when it’s pushing an agenda, or trying to defeat other TV or being proud or ashamed of itself for existing. It’s TV; it’s comfort. It’s a friend you’ve known so well, and for so long you just let it be with you, and it needs to be okay for it to have a bad day or phone in a day, and it needs to be okay for it to get on a boat with LeVar Burton and never come back. Because eventually, it all will.“

Sigurno ste primetili da ovaj tekst obiluje linkovima. To je zato što pokušaj sažimanja šest sezona i 110 epizoda izuzetno kvalitetnog TV sadržaja izgleda ovako:

Pripremanje članka o Community-ju

Ili ovako:

Džon Oliver, uvek i svuda Britanac, a u Community-ju profesor Ian Duncan

Bilo da ste studenti kao Eni ili Troj, ili starci koji vole da se prisećaju svojih studentskih dana kao Pirs, postoji bar 110 razloga da gledate Community.

A da nam je zajednica pogotovo važna u ovim trenucima globalne opasnosti, primetili su i kreatori i ansambl serije, te su se okupili da nam prirede ovu poslasticu dok se nadamo filmu.

#andamovie

Community predstavlja prvu od pet serija Back to school temata. Da sažmemo utiske o Community-ju:

  • Sadržaj za mlade: da/ne
  • Savremena estetika: da/ne
  • Relevantnost danas: da/ne

Novi tekst stiže već sledeće srede, pratite nas!