Obnova film fest je novi novosadski festival posvećen domaćoj kinematografskoj sceni, što kultnim ostvarenjima koji su nedavno restaurirani zahvaljujući projektu Vip Kinoteka, što nešto novijim filmovima i mlađim autorima. Održan je u sklopu svečanog otvaranja trećeg Kaleidoskopa kulture, među zidinama Kineske četvrti, a publika je tokom tri dana (od 4. do 6. septembra) imala priliku da pogleda po tri filma u dve selekcije.

Svoju nultu godinu postojanja festival je obeležio filmovima Poseban tretman Gorana Paskaljevića, Tri karte za Holivud Božidara Nikolića i Nacionalna klasa Gorana Markovića u glavnoj selekciji, dok su na manjoj sceni – sceni muzičkog filma, prikazivani filmovi Zašto je Dragan napravio orkestar novosadskog reditelja Nikole Spasića, Nebeska tema – priča o Vladi Divljanu Mladena Matičevića i kultni Balkan ekspres  Branka Baletića.

projekcija filma Nebeska tema – priča o Vladi Divljanu – foto Katarina Blažić

Prvog dana festivala publika se okupila kako bi gledala restauriranu verziju filma Poseban tretman. Jedan od Paskaljevićevih najuspešnijih ostvarenja koji nas na sveden način uvodi u priču o licemerju autoriteta – doktora koji uspostavlja despotsku vlast nad prinudno lečenim alkoholičarima, dovodeći u pitanje pojam slobode i validnost moći pojedinca nad potčinjenima.

Zatim je usledio film Tri karte za Holivud. Satirična priča o idolima i njihovim slepim poklonicima, o haotičnom svetu odraslih naspram onog dečijeg, krajnje jednostavnog. Alegorija  prividne lepote i mira nekadašnje Jugoslavije pod režimom Josipa Broza Tita.

Festival je završen filmom Nacionalna klasa do 785 ccm. Scenaristički prvenac Gorana Markovića koji nam prikazuje gašenje buntovne, mladalačke slobode i poslednje pokušaje da se ona održi pod teretom obaveza koje nam sistem i društvo nameće.

projekcija filma Tri karte za Holivud – foto Katarina Blažić

Osvrtom na ova tri filmska klasika koji u samoj srži preispituju postojanje slobode, danas, kada se o slobodi najviše priča, ali je malo zaista ima, publika je na kratko postala svesna univerzalnosti problema, nezavisno od vremena, režima ili drugačijeg poimanja te iste slobode.