Žanr: coming of age, drama
Godina premijere: 2003.
Ciljna grupa: 13 – 35 god.
Stereotipna iskustva iz američkih srednjih škola uspela su da ostave trag na naše iskustvo odrastanja. Mejnstrim filmovi, tinejdž časopisi o američkoj pop muzici i holivudskim zvezdama i pojedine reklame, uticale su na ovdašnje mlade ljude. Serija Tri Hil, verovatno i najpopularnija, a svakako jedna od najduže emitovanih serija dvehiljaditih, oformila je očekivanja od srednje škole mnogim našim srednjoškolcima.
Tri Hil je kaming of ejdž serija o srednjoškolcima koji žive u malom američkom gradu Tri Hil, koji u prve četiri sezone prolaze kroz ritual inicijacije u svet odraslih, a u narednih pet sezona prolaze kroz poteškoće u životu odraslih, potvrđujući time da proces inicijacije, razvoja i odrastanja nikada ne prestaje.
Tinejdžerski svet Tri Hila sastoji se od košarkaša i navijačica. Međutim, ovu svakodnevnu stereotipnu američku patrijarhalnu postavku razlikuje razvoj muških i ženskih likova koji nailaze na suočavanja sa problemima svojih rodnih uloga. Ovo je serija o košarkašima koji uče da artikulišu svoje emocije i navijačicama koje pokušavaju da se emancipuju i ostvare na planu svojih individualnih karijera, o momcima koji se suočavaju sa teretom loših očeva i devojkama koje se suočavaju sa teretom stigme ženske seksualnosti. I jedini i drugi pokušavaju da prevaziđu rivalske odnose u koje ih društvo neprestano gura, i jedni i drugi nose se sa očekivanjima ambicioznih i strogih ili odsutnih očeva i majki.
Upozorenje: sledeći pasus sadrži važne informacije o zapletu i spojlere!
Protagonista je Lukas Skot, nežni i introvertni dečko koji voli da čita i igra košarku, vanbračni sin Dena Skota, bogatog biznismena, koji ga se odrekao i koji je bio potpuno odsutan iz njegovog života. Lukas igra košarku u kraju sa svojim drugarima, ali u prvoj epizodi ga lokalni trener poziva da igra u srednjoškolskom timu Gavrana. Međutim, prepreka na njegovom putu je Nejtan Skot, Denov priznati sin, koji ne želi konkurenciju u timu, koji robuje očevim očekivanjima i uspeva da bude glavni u školi, iako se oseća vrlo nesigurno u toj ulozi. Lukas se zaljubljuje u Nejtanovu devojku Pejton, koja sluša pank, crta i provodi vreme sama pred kamerom dok je stranci gledaju onlajn.
Rivalski odnos između Nejtana i Lukasa se pojačava. Sudarom njihovih svetova, koji su, pre svega, izrazito klasno sukobljeni, dolazi do preplitanja puteva svih likova u seriji. Tako se Nejtan zaljubljuje i kasnije ženi Lukasovom najboljom prijateljicom – Hejli, pričljivom dobrodušnom štreberkom, Lukas se upušta u vezu sa Pejton, a potom i sa njenom najboljom drugaricom, Bruk, koketnom, nesigurnom i vickastom devojkom koja ima vrlo autoritarnu majku. Nejtanov otac – Den, Lukasova majka – Karen i Nejtanov stric a Lukasova očinska figura – Kit, ponovo oživljavaju sukobe iz srednje škole koji su davno gurnuti pod tepih, a tiču se upravo još jednog ljubavnog trougla. Tri Hil razvija i menja svoje likove upravo kroz ovaj sukob junaka koji su potpune suprotnosti na osnovu primarnih tipskih karakteristika – bogati i razmaženi Nejtan, siromašni i skromni Lukas, „ne-kao-druge-devojke“ hladna i kul Pejton, „prosečna“, ženstvena, putena i topla Bruk itd.
Iako je zaplet ove serije vrlo blizak zapletu telenovele, njeni likovi su kompleksni i prolaze veoma velike razvojne puteve, čak i suviše velike da bi uvek bili uverljivi. Razmaženi postaju pažljivi, nesigurni postaju samopouzdani, usamljenici nalaze srodne duše, čak i najveći zlikovac – Den, koji ubija sopstvenog brata Kita iz čiste ljubomore, doživljava transformaciju kada se njegov život nađe u opasnosti usled otkrivenih problema sa srcem.
Čini se kao da svako u ovoj seriji uspeva da ostvari svoj maksimalni potencijal i da „ostvari svoj san“, tako Nejtan postaje profesionalni košarkaš, ali uspeva da prevaziđe svoju opsednutost karijerom, Hejli postaje poznata pevačica, Lukas postaje priznati pisac, Bruk postaje bogata i uticajna vlasnica modne kuće i modna kreatorka, Pejton osniva diskografsku kuću… Tri Hil i jeste serija koja održava nadu u američki san u kontekstu kapitalističke koncepcije uspeha, u kombinaciji sa idejom lokalpatriotizma, budući da gotovo svi junaci ostaju u svom malom Tri Hilu uprkos svojim uspešnim karijerama.
Ova serija odiše duhom optimizma dvehiljaditih i recepata za uspeh iz knjiga o samopomoći, međutim, ona zaista otvara diskusiju o važnim temama, od anoreksije do pucnjava u srednjim školama, i vrlo se pažljivo upušta u analizu osećanja svih aktera, stvara sliku sveta u kome je motivacija svakog junaka jasna i razumljiva i pruža veru u ljude. Na nivou scenarija ovo je najlakše uočiti u izrazitoj zastupljenosti introspektivnih dijaloga između likova, često praćenih muzičkom pratnjom koja bi nam danas zvučala vrlo staromodno i čak patetično. Gledanje Tri Hila danas je čudna i korisna retrospektiva u vreme kad osećanja nisu bila krindž.
Estetika Tri Hila najbolje se može opisati kao korak devedesetih u novu eru ranih dvehiljaditih, prepoznatljiva je po zvonaricama, teksasu, ranim danima interneta, romantičnim komedijama poput U stvari ljubav i Dnevnika Bridžit Džouns, po toplini i emocijama kao u spotu za pesmu Torn Natali Imburglije ili u pesmama Nataše Bedingfild, Fione Epl, Dajdo, Avril Lavinj (iako pesme ovih izvođačica nisu deo zvaničnog saundtreka za seriju), po toplim bojama i vintidž, sepija estetici koja oslikava nostalgiju i krizu starih, porodičnih, bračnih, ljubavnih vrednosti koje traže svoje novo potvrđivanje i redefinisanje u modernom svetu koji teži urbanizaciji, duhu velegrada, avanturi, hladnijim i nonšalantnijim međuljudskim odnosima, smehu umesto suza, sarkazmu umesto povišenih emocija, brzini, inovaciji.
U takvom novom, brzom milenijumu, Tri Hil se javlja da podseti na ono staro i da preispita na koji način se ono dobro iz njega može konzervirati i nežno prilagoditi promeni, bez gubitka svoje suštine, kako da se vrednosti sveta Tri Hila očuvaju i nakon što njegovi junaci posle srednje škole odu na koledže i vrate se sa novim idejama o svetu. Konzervativni duh Tri Hila ističe se i vidljivo lažnom studijskom scenografijom, kao u spotu za pesmu Torn Natali Imburglije, koja se na kraju i poruši i tehničari je rasklope i odnesu dok protagonistkinja shvata da se nalazi u novom svetu u kome su joj iluzije o idealnoj ljubavi, idealnom muškarcu i braku srušene. U Tri Hilu je ovakva uloga scenografije srednje škole i idealnog malog američkog grada naznačena u kasnijoj sezoni serije u kojoj u ovaj grad dolazi filmski reditelj Džulijan Bejker sa namerom da snimi film o srednjoškolskim događajima protagonista o kojima je Lukas Skot pisao u svom romanu Bezobzirnost gavrana (An Unkindness of Ravens).
Tri Hil je serija čijoj bi se emotivnosti današnji tinejdžeri verovatno smejali kao naivnoj, a i nama, koji smo uz nju odrastali, delovala bi strano nakon godina idealizacije hladnih likova u surovom kapitalističkom svetu. Ono što ostaje kao dilema jeste da li je takav stav prema serijama poput Tri Hila i pop-rok muzici koja je tipična za epohu dvehiljaditih, a koju, između ostalog peva i lik Hejli, obojen negativnom konotacijom zbog mizogine „chick flick“ etikete kojom se označava sadržaj kojim su privučene većinski žene.
Ipak, Tri Hil je tu da nas podseti na snagu emotivno intenzivnih svakodnevnih priča običnih ljudi i na ideju da je iskazivanje emocija jačanje. Ova serija je na putu da postane jedan od retro gilti pležra kojima se vraćamo u duhu slavljenja epohe dvehiljaditih i pokušaja da shvatimo kuda smo se od nje pomakli i šta bismo iz nje mogli da izvučemo za preoblikovanje u novoj formi. Sportisti i navijačice (nažalost) ostali su ikonografija američkih serija. Poželimo im makar malo milenijalske topline Tri Hila.
Sadržaj za mlade: da/ne
Ova serija bi verovatno teško komunicirala sa današanjim tinejdžerima, ali bi mogla postati retro ili poslužiti kao inspiracija za nove serije koje bi usvojile njene kvalitete i prilagodile ih novom vremenu i novoj tehnologiji.
Savremena estetika: da/ne
Relevantnost danas: da/ne
Tri Hil je lekcija iz istorije serija, građenja karaktera, shvatanja međuljudskih odnosa i prevazilaženja prepreke novog vremena. Ova serija se ipak u prvom redu bavi univerzalnim ljudskim vrednostima i emocijama koje moramo shvatati iznova i iznova. Svako se povremeno nađe u fazi života kad mu zatrebaju ćebe, sladoled i voljeni junaci na ripit – junaci u Tri Hilu definitivno daju primere kako se suštinski izvući iz tog ćebeta.
Ukoliko ste propustili, pročitajte i prethodni i naredni tekst #Backtoschool temata.